Liever betrokkenheid dan tevredenheid.

Liever betrokkenheid dan tevredenheid.

Liever betrokkenheid dan tevredenheid. 2560 853 Conversie

90% van de mensen geeft liever leiding aan betrokken dan aan tevreden medewerkers.

Een tijdje geleden heb ik mensen uitgenodigd voor een onderzoek naar het verschil tussen tevreden medewerkers en betrokken medewerkers op werkvloeren. Ik vroeg mensen om van beide culturen drie kenmerken aan te geven en te vertellen aan welke afdeling ze het liefst leiding zouden geven. De antwoorden die ik terug kreeg de afgelopen maanden waren toch wel heel bijzonder. In dit artikel beschrijf ik de meest opvallende uitkomsten.

Tevredenheid kent volgens de meeste deelnemers aan het onderzoek behoorlijk wat overeenkomsten met betrokkenheid. Zo worden bij beide culturen zaken als “behulpzaam, openheid en vrolijkheid” genoemd. De begrippen schuren natuurlijk ook tegen elkaar aan. Toch zegt meer dan 90% van de respondenten liever leiding te geven aan een afdeling met betrokken medewerkers. Dat is een uitzonderlijk hoog cijfer. Wat zien mensen dan voor verschillen tussen de beide werkvloeren?

Het eerste dat opvalt is natuurlijk het verschil tussen gezelligheid en gedrevenheid. Als ik alle termen die iedereen opschreef op een rij zet vind ik de drie meest opvallende verschillen op de volgende gebieden:

  • Activiteit
  • Sfeer
  • Gezamenlijkheid

Waar in de tevreden cultuur maar 11% van de termen gaat over actie is de betrokken cultuur overladen met meer dan 70% van de termen over actie, onderzoekend, focus en resultaat leveren. Een enorm verschil. Ten tweede blinkt de tevreden cultuur volgens de deelnemers aan het onderzoek vooral uit in een goede sfeer. Meer dan 50% van de beschrijvingen bestaan uit woorden als lachen, koffie drinken, rust en lol maken.

Als derde grote verschil zien mensen tevreden medewerkers vaker afwachten, achterover zitten, genieten en in hun eentje hun werk doen. Betrokken medewerkers daarentegen leveren op het puntje van hun stoel resultaat door veel interactie met elkaar te hebben. Het lijkt er dan ook op dat beide culturen een gezamenlijkheid beschrijven. De focus is alleen totaal anders. Bij de tevreden cultuur is die gezamenlijkheid gericht op harmonie en rust. Bij de betrokken afdeling is die gericht op het resultaat van het werk. Het geeft ons al met al een aardige inkijk in de verschillen.

Maar volgens mij zit er nog een addertje onder het gras verborgen waar maar weinig leidinggevenden rekening mee houden. Uit wereldwijd onderzoek blijkt betrokkenheid bij het werk leidt tot:

  • De hoogste resultaten
  • De meest tevreden medewerkers
  • Tevreden klanten
  • Laag verloop en verzuim.

In die lijn van denken maakt tevredenheid onderdeel uit van betrokkenheid en is een betrokken medewerker dus het ideaal waar elke werkgever naar zou moeten streven. Maar wat, vraag ik me de hele tijd af, is dan de reden dat HR- afdelingen in organisaties op zoek zijn naar tevredenheidcijfers en niet betrokkenheidscijfers? Tevredenheid blijkt volgens mijn onderzoek helemaal niet zoveel van doen te hebben met werken en resultaat en veel meer met ontspanning en rust.

Misschien is dat wel de reden dat meer dan 90% van de deelnemers toch liever leiding geeft aan een betrokken afdeling. Dan zien ze in hun ideaalbeeld wel een belangrijk en grimmig aspect over het hoofd. Op de betrokken afdeling lijkt sfeer ondergeschikt en komen ook beschrijvingen voorbij over “felheid is discussies, aanspreken en confrontatie”. Deze “landmijnen” krijg je als leidinggevende als het ware cadeau bij een club betrokken mensen. Marcus Buckingham zegt in zijn boek “9 Leugens van de Werkvloer” daarover dat de leidinggevende stevig in zijn schoenen moet staan. De controversiële onderwerpen worden namelijk niet vermeden en je positie wordt vaak uitgedaagd.

de bevindingen in mijn onderzoek sluiten ook nog eens naadloos aan bij de vier kernaspecten van een goede leider die Brene Brown benadrukt in haar boek “Durf te Leiden”.

  • Omgaan met kwetsbaarheid
  • Waarden helder vertalen in gedrag
  • Creëren van vertrouwen
  • Veerkracht tonen.

Conclusie: wil je een afdeling met een goede sfeer, waarin iedereen zijn ding doet en er rust en gezelligheid heerst? Ga voor tevreden medewerkers en je scoort. Wil je een afdeling waar de groep zich gezamenlijk richt op resultaat ongeacht de eventuele bijeffecten? Ga voor betrokken medewerkers en houdt rekening met bijkomende strijd en onrust.

En wil je weten hoe je als leidinggevende bijdraagt aan het bouwen van een cultuur van betrokkenheid? Neem dan contact met me op. Ik kom graag als trainer en coach bij je langs om je te ondersteunen.

    Privacyvoorkeuren

    Wanneer u onze website bezoekt, kan deze informatie via uw browser opslaan van specifieke services, meestal in de vorm van cookies. Hier kunt u uw Privacy-voorkeuren wijzigen. Het is vermeldenswaard dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze website en op de services die we kunnen bieden.

    Click to enable/disable Google Analytics tracking code.
    Click to enable/disable Google Fonts.
    Click to enable/disable Google Maps.
    Click to enable/disable video embeds.
    Onze website maakt gebruik van cookies, voornamelijk van diensten van derden. Definieer uw privacyvoorkeuren en / of ga akkoord met ons gebruik van cookies.